Ecografia mamară sau ecografia de sân reprezintă o investigație non-invazivă, realizată cu ajutorul ultrasunetelor. Rolul ei este de a depista afecțiunile mamare în stadiu precoce și de a monitoriza anumite afecțiuni la nivelul sânului. Procedura nu este dureroasă și reprezintă prima metodă de examinare a sânilor pentru femeile sub 40 de ani, femeile gravide sau pentru cele care alăptează.

După vârsta de 40 ani, ecografia mamară devine o investigație complementară mamografiei. În acest moment, examenul mamografic este esențial pentru depistarea focarelor de microcalcificari suspecte.

Investigațiile medicale anuale reprezintă cea mai bună metodă de screening a unor boli grave, cum este cancerul. De aceea, este indicat ca femeile să facă regulat, pe lângă consultația ginecologică, o ecografie mamară. În acest fel, cancerul de sân sau alte afecțiuni ale glandei mamare vor fi descoperite și tratate din timp, înainte să apară complicații.

Când este recomandată ecografia mamară?

Examenul ecografic al sânului este metoda recomandată pentru investigarea inflamațiilor și infecțiilor mamare acute (mastite, abcese mamare) și a traumatismelor mamare.

Ecografia mamară este indicată în următoarele cazuri:

• Pentru investigarea inflamațiilor/infecțiilor mamare acute (mastite, abcese mamare) sau posttraumatic;
  • Pentru diferențierea formațiunilor mamare benigne (necanceroase) de cele maligne (canceroase);
  • În ghidarea biopsiilor/puncțiilor mamare;
  • Când sânii examinați au structură densă și de aceea țesutul se vede mai bine la examenul ecografic decât la cel mamografic;
  • Pacienta are implant mamar;
  • Există contraindicații pentru radiografie mamară (de exemplu, în timpul sarcinii);
  • Prezintă modificări ale mărimii sau formei sânului observate prin autopalpare, modificări de consistență ale sânului necunoscute anterior sau noduli;
  • Sunt identificate modificări de culoare sau de textură ale pielii la nivelul unui sân (ulcerații, roșeață, îngroșare localizată);
  • În cazul scurgerilor din mamelon;
  • Când apar modificări la nivelul mamelonului (cruste, retracție sau inversie de mamelon);
  • Noduli la axile (adenopatii);
  • În cazul unui risc crescut pentru cancer de sân (istoric familial, istoric personal de cancer mamar, rezultat biopsic incert);
  • Patologie benignă a sânului, care trebuie monitorizata în timp (displazie mamară etc.);
  • Evaluarea răspunsului la chimioterapie;
  • Ca metodă de screening pentru detectarea și diagnosticul afecțiunilor sânului la femeile sub 40 ani sau la femeile gravide și cele care alăptează;
  • Investigație complementară pentru mamografie la femeile care au peste 40 ani.

În ce constă ecografia mamară?

Investigația standard presupune o ecografie mamară bilaterală, la ambii sâni, plus examinarea axilelor. Se poate efectua și ecografie mamară unilaterală, dacă se realizează un control asupra unei modificări unilaterale deja cunoscute sau dacă pacienta are un sân extirpat.